wijzen

Waarom is sociaal ondernemen in de klas nodig?

Het is belangrijk dat iedereen op school (directie, leraren, ouders en leerlingen) begrijpen wat de relevantie en de logica van onderwijs in sociaal ondernemerschap is zodat de aanpak als zinvol wordt ervaren.  Lees hier meer...

Wat is de basis voor sociaal ondernemen in de klas?

Het model voor onderwijs in sociaal ondernemerschap doet dienst als kapstok om je houvast te geven bij het uitvoeren van activiteiten. Het is dan ook belangrijk dat je dit model  goed begrijpt.  Bekijk hier het model

Wat kan ik als directie/schoolleider betekenen voor sociaal ondernemen op mijn school?

Een directie/schoolleider kan de aanpak van sociaal ondernemen in de klas faciliteren en actief ondersteunen door bijvoorbeeld mee na te denken, (overleg)tijd te voorzien, de aanpak voor het hele team op te volgen, ruimte te laten voor groei bv. een weinig succesvolle actie zien als een leermoment waar samen op teruggekeken of van geleerd kan worden  

Een directie/schoolleider die leraren stimuleert om keuzes te maken in de methode of handleiding, zorgt zo ook voor ruimte en tijd in de weekplanning. 

 

Hoe maak ik tijd voor sociaal ondernemen in de klas in mijn weekplanning?

Sociaal ondernemen is een geïntegreerde aanpak waardoor er tijd en ruimte in het lessenrooster ontstaat om ermee aan de slag te gaan.  

Dit wordt nog makkelijker als je keuzes maakt in je methode of handleiding (zoals dat altijd al bedoeld was). 

Hoe maak ik van sociaal ondernemen een succes in mijn klas?

  • door zelf met een onderzoekende houding sociaal ondernemen aan te pakken 
  • door activiteiten met een open einde gestuurd vanuit de leerlingen uit te voeren 
  • door mogelijke angst voor verlies aan controle over het leerproces los te laten. 

Dit kan door te proberen en bij te sturen. Doe je dit als team, dan leren jullie ook nog van elkaar! 

Hoe maak ik van sociaal ondernemen een succes op mijn school?

Wanneer sociaal ondernemen in de klas al start met de jongste leerlingen en door alle collega's wordt gedragen, raken leerlingen er snel aan gewend en zal het proces van sociaal ondernemen soepel verlopen. 

Is ouderparticipatie / hulp in de klas nodig om sociaal ondernemen te realiseren?

Wat hulp via ouderparticipatie kan steun bieden, hoewel dit niet noodzakelijk is.  
Denk bijvoorbeeld aan een ouder als expert in de klas, om mee de uitkomst van een activiteit te vieren, als netwerk, als begeleiding wanneer de klas buiten de schoolmuren op stap gaat, ...